Kitty's Weblog

zondag, juni 24, 2012

Vakantie Italie en Israel

Onze vakantie in Italië en Israël zit erop.Een beknopt chronologisch reisverslag en een greep uit de foto's en filmpjes zijn hier (door op landen te klikken) te lezen en te bekijken.

02 juni 2012

Vandaag begint onze vakantie naar Italië. Na een autoreis van bijna 12 uur door Duitsland  Zwitserland en Italië kwamen we aan op ons logeeradres in Foresto Sparso, een dorpje in de bergen dicht bij Lago d'Iseo. Onder het genot van een glaasje wijn hebben wij nog even naar de ondergaande zon gekeken. Rond 22.00 hebben we ons bedje opgezocht.

03 juni 2012
Vanochtend een typisch Italiaans ontbijt gehad van onze gastvrouw signora Elida. Wij logeren 3 nachten in dit prachtig landhuis in de heuvels.
We zijn via lago d'iseo en lago de Garda naar Verona gereden. Een mooie oude stad met veel historische gebouwen. Ook wel vergane glorie. Veel fresco's zijn vervaagd op de diverse gebouwen. Met een temperatuur van 29 graden celsius was het aangenaam vertoeven op één van de vele terrassen in Verona. Eenmaal terug op de B&B moest Arjéh nog wat werk moest verrichten achter zijn laptop. Ik kon eindelijk een boekje lezen terwijl onze gastvrouw ons een glaasje grappa en witte wijn inschonk.

04 juni 2012
Vanochtend werden we gewekt door de regen. Ons dagje naar Venetië zie ik al in duigen vallen. Maar Venetië is ongeveer 250 kilometers naar de oostkust, misschien dat tegen de tijd dat we er zijn het opgehouden is met regenen. Na een gezellig ontbijt met nieuw gearriveerde gasten uit Duitsland vertrokken we vol goede moed. Venetië is een stad waar je niet zomaar met de auto binnen kan komen. Je wordt al bij de ring om Venetië geleid naar de kade waar je met de bootbus naar de binnenstad wordt gebracht. En niet lang daarna begon het te gieten van de regen. En het hield niet op!!!! Samen met April op de arm hebben we in de regen door de talloze straatjes van Venetië gedwaald.
Het wemelde overal van de toeristen. De gondoliers deden slechte zaken. Na een paar uur hielden we het voor gezien en keerden via de toeristische route terug naar ons B&B in Foresto Sporsa.

05 juni 2012
Vandaag namen we afscheid van onze gastvrouw. We hebben leuke ontspannen dagen gehad. Als afscheidscadeau hebben wij een plantje gegeven, in de hoop wanneer wij over een paar jaar terugkomen dat het plantje een stuk groter is geworden. En nu op naar het zuidoosten in de buurt van Pesaro en Ancona.
De reis naar agriturismo Divine Amore in San Costanzo duurde ongeveer 5 uur autorijden. Eerst reden we binnendoor waar de aardbeving de dorpen het zwaarst had getroffen in Modena en Ferrera. Hier zag je de stille getuigen en tenten van de bewoners die niet in hun huizen mogen/durven  slapen.
Ons 2e B&B bevindt zich in de golvende heuvels van Le Marche (de Marken). Een agriturismo waar biologische landbouw wordt gedreven. ( olijven, tarwe, druiven, abrikozen).De Adriatische zee is op 20 minuten afstand.

06 juni 2012
 Onze tweede dag in San Costanza hebben we heel rustig doorgebracht. Eerst zijn we naar Urbino gereden. Een stadje  met maar 16.000 inwoners en 8.000 studenten. Was zeker het bezoeken waard. daarna hebben we bij het zwembad gelezen en gerelaxt. 's avonds hebben we wederom gedineerd in de b&b. De gastvrouw had weer haar best gedaan. Alleen hadden we vanavond gezelschap van een Nederlands echtpaar uit Nieuwegein. De dagen gaan nu wel heel snel voorbij. Nog 2 nachtjes in Italië en dan weer huiswaarts. Maar dan is onze vakantie gelukkig nog niet voorbij!

07 juni 2012
 Een zonovergoten dag. Vandaag besloten we de binnenlanden te bezoeken. Via Ancona zijn we naar  Ascoli Piceno gereden. De rechthoekige opzet van deze oude romeinse plaats is nog steeds zichtbaar. Het hart van het oude centrum wordt gevormd door de Piazza del Popolo. Hierna vervolgden wij onze weg naar Amandola,  Macereta, Filottrano en Jesi. Een indrukwekkende tour via scherpe bochten, bergen, heuvels en oude dorpjes waar de tijd stil is blijven staan.

08 juni 2012
Onze laatste dag. Na het ontbijt hebben we eerst nog wat boodschapjes gehaald uit de biologische winkel van de gezamenlijke boeren. Heerlijke wijn en olijfolie. En toen brachten we een bezoekje gebracht aan de oudste republiek van de wereld: San Marino. Een klein staatje van ruim 62 km2. Veel te zien en taxfree shoppen! Dit staatje ligt boven op de berg Monte Titano met veel spectaculaire panorama's.
Hierna zijn we terug gekeerd naar Divin Amore om de laatste zonuurtjes nog bij het zwembad door te brengen. Onze laatste avond werd afgesloten met een voortreffelijk diner bestaande uit tagliatelle met truffel. Deze truffels kwamen uit het dorpje Urbania.Samen met het Nederlands stel hebben we een gezellige avond gehad. Morgen gaan wij weer huiswaarts. Met een tussenstop in Luzern.

09 juni 2012
Na een regenachtige nacht in de Zwitserse alpen vervolgde onze reis naar huis. Eenmaal over de Duitse grens kwamen we alleen maar files tegen waardoor wij in totaal 2 uur vertraging opliepen. Helemaal afgepeigerd kwamen we thuis aan. Eenmaal thuis heeft de wasmachine op volle toeren gedraaid, zodat wij de volgende dag onze koffers weer konden inpakken voor het vervolg van onze zomervakantie.

12 juni 2012
30 graden
Nauwelijks bekomen van onze Italië reis, de kleding gewassen en opnieuw de koffers gepakt voor ons 2e deel van de vakantie: samen met mijn schoonmoeder en schoonoom Awrie naar Israel!  Omdat wij met de El Al vliegen moesten wij 3 uur voor vertrek op Schiphol zijn. Dit allemaal ivm de vele veiligheidsregels.
Na een voorspoedige reis kwamen wij aan op Ben Gurion, het internationaal vliegveld van Tel Aviv. De temperatuur was 30 graden. Onderweg naar Jeruzalem hebben wij eerst ingecheckt in ons hotel in Neve Ilan Op de Judean Hill.
Vervolgens reden we naar de oude stad waar de oma van Arjéh woont. Alle familieleden wachtten ons op met typische Israëlische lekkernijen.
Hierna zijn Arjéh en ik naar ons hotel teruggekeerd met de eerste afspraak voor de volgende dag op zak.

13 juni 2012
31 graden
Na een goede nachtrust en een fantastisch uitgebreid mediterrane ontbijt én versgemalen koffie reden we met onze huurauto naar de binnenstad om daarna te gaan lunchen met z'n allen bij de botanische tuin. Met een temperatuur van 31 graden was het lekker toeven op het terras onder de parasol. Met z'n allen hebben we uitgebreid geluncht.
Na een korte wandeling door de tuinen scheidden onze wegen en gingen wij samen met Shulamiet en Awrie naar de ben Yahuda( één van de vele winkelstraten in Jerusalem) en de Mamilla-Avenue( te vergelijken met de koopgoot in Rotterdam). Deze winkelstraat loopt zo naar de oude historische binnenstad.
Moe en voldaan zijn we naar Giloh gereden( Gelegen op een andere berg) waar we heerlijk bij Shulamiet en Lithal hebben gegeten.
Hierna keerden wij terug naar de rust van ons hotel op de Judean Hill.

14 juni 2012
35 graden
Dit is onze 2e dag maar ik heb het gevoel dat we er veel langer zijn. Zoveel bijkletsen,zoveel lachen en zoveel eten! De familie waar ik in getrouwd ben is groot én o zo gastvrij dat we onze tijd wel heel goed moeten indelen om in korte tijd met bijna iedereen tijd door te brengen op een leuke en toch efficiënte manier. Waarschijnlijk het vertrouwde gevoel van "thuis zijn".
Samen met Lithal zijn we vandaag naar Tel Aviv gereden. Een paar uur geshopt en over de shouk (markt) gestruind. Een heerlijke lafa ( falafel in wrap) gegeten. Mijn dag kon niet meer stuk. Het was weer even wennen aan het afdingen in de winkels. De mensen in de Middenlandse zee gebieden zijn dat niet anders gewend en het is een leuke  "sport" om te zien. Wanneer je als toerist niet afdingt betaal je voor alles de hoofdprijs. Gelukkig voor ons hebben we de familie mee en wijzen zij ons op de winkels waar we wel moeten wezen. Voor gisteren en vandaag heb ik toch zeker € 30,00 aan inkopen gewonnen.
Morgen is het vrijdag. Begin van sabbat. En dan komt de hele familie voor de avondmaaltijd bij elkaar. Elk gezin maakt iets lekkers klaar. En wij? Wij zorgen voor de verse fruitsalade. Verschillende soorten meloen,papaja, abrikozen, druiven en kersen.

15 juni 2012
37 graden
Ingang bij de Jaffo Gate in de Oude stad Jeruzalem
Vandaag hebben wij de ochtend en de middag voor ons zelf. In 1995 zo'n 17 jaar geleden deden we dit ook samen met Ebon in de kerstvakantie, toen was de temperatuur zeer aangenaam. Vandaag met 37 graden hebben we het toch gedaan! Eerst naar Bet Zayit, vervolgens naar de Olijfberg en toen via verschillende wegen naar de oude stad.De geschiedenis van de oude stad zoals die in het oude testament bekend is heeft een sfeer die je één keer moet hebben ervaren. Het gevoel gaat nooit meer weg en die ervaar je ook alleen in Jerusalem zelf! Ook na al die jaren ervoer ik dit gevoel opnieuw.
De Oude Stad is dat gedeelte van Jeruzalem dat rond 1860 nog de volledige stad vormde, het gedeelte van de stad dat binnen de historische stadsmuren ligt. De huidige muren werden in de 16de eeuw gebouwd door sultan Süleyman I. De stadsmuur had 11 poorten, waarvan er vandaag nog 7 overblijven. De Oude stad behoort al sinds 1981 tot het werelderfgoed. De buurt wordt opgedeeld in vier kwartieren: de joodse, islamitische, de christelijke en de Armeense. Hier wonen de mensen broederlijk naast elkaar.

In de Oude Stad liggen verschillende gebouwen, die voor drie verschillende godsdiensten van groot belang zijn: de
Klaagmuur, de Heilig Grafkerk, de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee. De Oude Stad is zonder twijfel een van de mooiste historische buurten ter wereld.
Het is vrijdag en tegen het middag uur moeten de islamieten naar de moskee terwijl de joden zich klaarmaken voor de sabbat. Dus in de oude stad op de shoek was het ontzettend druk en heet. Ik viel bijna van mijn stokje.
Toen zijn we in Mamilla ergens verkoeling gaan zoeken. Hierna terug naar het hotel om ons op te knappen voor de sabbat maal die wij bij Shulamiet vierden.

16 juni 2012
39 graden
Zaterdag, de joodse rustdag van werkweek. Iedereen gaat naar buiten, naar de parken,zwembaden of de stranden. Degene die geen sabbat houden en de andere Israëliërs pakken de auto om verder iets ontspannend te doen. Zo ook wij: wij zijn naar het buitenzwembad geweest in Shoresh, niet ver van ons hotel. Het was erg gezellig en superdruk. We hebben ook lekker van de zon kunnen genieten. Aan het eind van de middag zijn wij naar Bernice en Jitschak gegaan for an early dinner.

17 juni 2012
36 graden
Uitzicht vanuit Jaffo( de oude stad van Tel Aviv)
Hier in Israël is zondag het begin van de werkweek. De wegen waren rond een uur of 10.00 redelijk filevrij. Samen met Awrie en Shulamiet zijn we naar Jaffo gegaan. De oude stad van Tel Aviv. Langs de boulevard gelopen en even de zeelucht opgestoven. Daarna gauw terug naar Giloh om Broer en zus af te zetten. Omdat een rit terug naar het hotel in Neve Ilan om ons om te kleden stress zou opleveren, zijn we naar Mamila gereden om een rok te kopen voor het buffet bij Mieke. Al bij al waren we met z'n allen achten aangekomen. Speciaal voor ons had Mieke een briefje gemaakt zodat wij makkelijk konden parkeren en haar appartement vinden.
Na een heerlijk koud buffet hebben we de grote wisseltruc gedaan: oma met haar verzorgster naar haar huis gebracht en mijn schoonmoeder mee naar ons hotel voor 2 nachtjes. Bij het hotel in de tuin hebben we gezeten en even bij gekletst over de avond.

18 juni 2012
36 graden
De veranda bij het hotel
Omdat mijn schoonmoeder het rustig aan wilde doen hebben we de hele dag in de tuin van het hotel al lezend doorgebracht. Tegen de na middag maakten we ons klaar om Awrie op te halen en met z'n vieren het graf van opa Waterman te bezoeken op Mount Scopus. Daarna hebben we oma opgehaald en zijn we naar Yaniv en Eliyah gegaan voor diner. Het was reuze gezellig. De dagen gaan nu heel snel voorbij!!!

19 juni 2012
31 graden
Na het uitgebreid ontbijt zijn we met mijn schoonmoeder naar de havenstad van Israel gereden: Haifa. Aan de ene kant zie je de mooie blauwe zee aan de andere kant de bergen.
In Haifa was de temperatuur aangenaam. Voor Arjéh en mijn schoonmoeder was het down to memory lane. Ik vond Haifa een hele leuke stad. Met hele mooie tuinen en boulevards. Het mooist vond ik toch de Bahai tempel met de tuinen. Met onderaan de berg de Unesco square voor tolerantie en vrede. Hierna zijn we terug gereden naar Jerusalem om mijn schoonmoeder bij haar moeder te brengen.

20 juni 2012
39 graden

Vandaag hadden we de hele dag voor onszelf gehad. We zijn na het ontbijt richting Bet' Sheva gereden. Deze plaats ligt zuidelijk van Israel. Aan de rand van de
Negev woestijn  zijn we afgeslagen naar de Dode Zee. Deze route vanuit Neve Ilan duurde ongeveer 2,5 uur. Maar ik zou het niet hebben willen missen. Al die mooie bergen en de woestijn waren dit ritje waard. Maar het mooiste moest nog komen. Rijden langs de Dode Zee ( het diepste punt van de aarde: 417 meter beneden de zeespiegel.) en aan je linkerhand de Masada en de En Gedi. Van de vorige keer kon ik mij de watervallen herinneren bij de En Gedi. Maar wat ik Was vergeten waren de vele beklimmingen omhoog. Met 40 graden naar de top lopen was voor mij een berg te ver. Ik heb op  iets minder dan de helft van de route naar de Ein Gedi cave het moeten opgeven. Mijn lichamelijke grens was bereikt. Toen ik weer mijn normale hartslag had en weer kon zien hebben we net als de dieren in de bergen in de schaduw gerust. Het water van de Ein Gedi bij de David spring was een welkome verkoeling voor het lijf.
Tegen de sluitingstijd van het beschermd gebied zijn wij via de noordelijke weg richting Jerusalem teruggereden naar ons hotel en onze avond afgesloten met een voortreffelijk diner in het hotel.

21 juni 2012
29 graden
Onze vakantiedagen zitten erop. Vandaag nog en morgenochtend héél vroeg op het vliegtuig stappen naar Holland. Omdat we nog niet naar de Mahane Yehuda (markt) in Jerusalem waren geweest was dat onze eerste stop voor vandaag. Fruit, groenten, kruiden en andere lekkernijen. Al die heerlijke geuren en kleuren op één plek. Zó ruikt Jerusalem voor mij.
Hierna zijn we naar de Malcha (Jerusalem Mall) gegaan. Iets heel anders dan de markt maar ook heel leuk!
Toen werd het tijd om van bijna iedereen weer afscheid te nemen :-(
Met een deel van de familie hebben we bij oma een afscheidsmaal gegeten. Een typische Israëlische middagmaal. Daarna nogmaals van het uitzicht op de stad Jerusalem genieten vanuit de Haaspromenade met mijn schoonmoeder en oom( maar ook een verdrietig moment, omdat dit uitzicht het lievelingsuitzicht van mijn overleden schoonvader was). Vervolgens hebben we de met andere familieleden in Mamilla avenue wat gedronken en toen was het echt afgelopen met die zeer warme en soms  overweldigende aandacht en liefde. Met onze harten gevuld vol herinneringen en heimwee nemen we de laatste nachtelijke lichtjes op de bergen tot ons. Dag land van tegenstellingen en schoonheden. Tot gauw!!

22 juni 2012
31 graden
Rond 02.30 u kwamen we aan op Ben Gurion vliegveld. En met ons nog duizend anderen. Al bij binnenkomst was het druk. Eerst moest je in een hele lange rij staan voor dat je weet of je koffers steekproefsgewijs onderzocht moesten worden. Wanneer je de koffers eenmaal hebt ingecheckt,dan ben je er nog niet. Alle controles en douane checks kosten bijna 3 uur voor je echt achter de douane " rustig" kan wachten. En dan nauwelijks tijd om de laatste inkopen te doen en onze vlucht werd omgeroepen dat we gingen boarden. Eenmaal in het vliegtuig waren we nauwelijks bekomen van deze hectische vroege ochtend. De vlucht verliep goed en eenmaal aangekomen in Nederland leek het zo onwerkelijk. Maar de temperatuur en de regen haalden ons gauw uit de droom........