Kitty's Weblog

zaterdag, augustus 27, 2011

Rondreis Finland Lapland

Onze vakantie in Finland en Lapland zit erop.
Een beknopt reisverslag en een greep uit de foto's en filmpjes zijn hier te lezen en te bekijken.

Maandag 08 augustus 2011

Het is onze trouwdag vandaag. Nog de laatste spullen inpakken en dan kunnen we beginnen aan onze rondreis door Finland en Lapland. Eerst 4-5 uurtjes rijden naar Lubeck-Travemunde. Aldaar mo
eten we inchecken op de ferry naar Helsinki. Alleen bleek dat wij niet voor vandaag maar morgen op de lijst stonden om in te checken. Gelukkig kon de reservering van de boot omgezet worden. Morgen moet ik maar naar het reisbureau bellen of alle reserveringen een dag later staan geboekt of dat ik mij in de datum heb vergist...;-) [ In Finland is het een uur later ]

Ik ben reuze benieuwd hoe April dat zal vinden. Omstreeks 23.00u konden we aan boord. We hebben een binnenkajuit waar de hond ook in mag. Meteen zijn we op zoek gegaan naar het dek waar honden uitgelaten kunnen worden. Op het dek is er een soort kattenbak maar dan voor de hond. Onze zindelijke April snuffelde en keek ernaar alsof ze wilde zeggen, “dat meen je niet.” Ik denk dat de hond hetzelfde had als wat ik heb bij de wegrestaurant toiletten.

Dinsdag 09 augustus 2011

Om 04.00 vertrok de ferry. Ik werd er wakker van want het begon mij te duizelen. Toch een vorm van zeeziek? De maaltijden aan boord zijn uitgebreid en lekker. Ik heb tijdens de lunch de “instap” kaviaar geproefd.

‘s Middags heb ik vanaf de boot naar het reisbureau gebeld. [anekdote] Bleek dat ik mij had vergist in de dag van vertrek. We hebben onbedoeld een extra dag erbij... Het reisbureau heeft op mijn verzoek ervoor gezorgd dat wij bij ons eerste hotel 2 nachten kunnen verblijven om daarna de verdere rondreis te vervolgen. De hele vakantie verblijven we in de SOKOS hotel keten.

Tijdens de overtocht hebben we regen en zonneschijn gehad. April heeft het op de boot toch niet naar haar zin. Ze hoort allerlei geluiden en schiet daardoor af en toe in de stress. Op het dek vind ze het toch fijn.

Woensdag 10 augustus 2011(Hämeenlinna)

Vanochtend moesten we vroeg op omdat we om 07.30 gingen meren in Helsinki. Alles verliep voorspoedig. Omdat we alledrie brak waren van de bootreis zijn we meteen doorgereden naar Hämeenlinna. Dit is het oudste stadje van het binnenland van Finland.

Na een paar uurtjes geslapen te hebben zijn we het centrum van dit Fins dorpje gaan verkennen. Op het grote plein hebben we zitten genieten van de zon en live muziek. Eindelijk vakantie!

Donderdag 11augustus 2011 (Hämeenlinna)

Na het uitgebreid ontbijt zijn we naar het zuidenwesten van Finland gereden om de 3e grote stad van Finland te bezoeken. Turku(Abo) was vroeger de hoofdstad, toen Finland nog een Zweedse provincie was. De stad is gelegen aan de monding van de rivier de Aura in de Oostzee. Ongeveer 1,5 uur rijden vanuit Hämeenlinna. Voor ons was de stad zeer teleurstellend. Geen echt centrum te zien en alles leek zo doods.

Toen besloten we om maar naar Tampere te rijden, de tweede grote stad na Helsinki. Eigenlijk ligt deze stad op de route die we morgen naar het noorden gaan volgen. Maar nu kunnen we in iedergeval meer van deze stad zien. Een echte metropool. Mooie gebouwen en een levendige stad.

Vrijdag 12augustus 2011 (Vaasa)

Vandaag vervolgen we onze reis naar Vaasa. Circa 333 km noordwestelijk rijden met de auto. We besloten om zoveel mogelijk binnendoor te rijden. Mooie landschappen en vele meren aan weerszijden van de wegen. April vindt het achterop de achterbank zitten en liggen niet meer zo interessant en komt telkens naar voren om met haar kop buiten het raam te hangen.

Eenmaal in Vaasa bleek ons hotel midden in het centrum te staan. Met een mooi uitzicht op de diverse gebouwen en markt zullen we 1 nachtje vertoeven in deze stad. Jammer want we hadden nog wel een dag willen blijven.Nadat we ons hebben geinstalleerd zijn we een stadswandeling gaan maken. Bij bijna elke pilaar of struik moest April snuffelen en haar geur achterlaten. Morgen hebben we een lange autorit voor de boeg. Dan rijden we zo’n 565 km naar de hoofdstad van Lapland.

Zaterdag 13 augustus 2011(Rovaniemi)

Het landschap gaat gauw vervelen als je 9 tot 10 uur in de auto van A naar B moet rijden. Talloze bossen, wateren en af en toe Finse huisjes. Ook sommige bypass wegen geven geen spanning of welkome afwisseling meer.Eindelijk zijn we aangekomen in Rovaniemi. De stad ligt aan de samenvloeiing van van de rivieren Ounasjoki en Kemijoki. Leuke parken en boulevards langs het water.In de winter is dit gebied zeer geliefd bij vooral de Engelsen, zeker rondom de kerstdagen. Want op 6 km afstand vind je het dorp van de Kerstman.

Morgen gaan we eerst naar Santa Claus Village op de Poolcirkel (Napapiiri). 1972 km vanaf Amsterdam.

Zondag 14augustus 2011 (Salla)

Het beloofd een zonnige dag te worden. De zon voelt lekker warm aan. De thermometer geeft 18 graden aan. In Santa Village natuurlijk langs het postkantoor van de Kerstman en de diverse souvernir winkeltjes geweest en niet te vergeten een paar foto’s gemaakt op de poolcirkel ;-)

Hierna hebben we onze reis vervolgd naar Salla tunturri (gelegen aan de grensovergang met Rusland.) Wij verblijven boven de poolcirkel waarbij er veel wildernis met berkenbossen, toendra en afgeronde bergen (Tunturi) zijn. Hier overnachten we 3 nachten in een huisje. Onderweg zijn we diverse overstekende rendieren tegengekomen. April werd helemaal wild van het zien van de rendieren die allemaal tam lijken. Eindelijk weer een eigen maaltijd klaarmaken. Op het menu staat rendiervlees op traditionele Lapse wijze klaargemaakt.

Ook bij ons huisje hebben we de rendieren kunnen aanschouwen. Morgen gaan we misschien naar het rendieren park als April ook mee mag.

Maandag 15 augustus 2011

We hebben lekker kunnen uitslapen vandaag. Helaas is April niet toegestaan in het rendieren park. Omdat het mooi weer was zijn we naar een meer in de buurt geweest. Lekker langs de kant gelegen. Tijdens een wandelingetje halverwege het meer kwamen Arjeh en April oog in oog te staan met 5 rendieren. Maar al gauw ging de groep de weg over steken.

Het gebied waar wij nu verblijven is niet alleen een skigebied maar ook een beschermd natuurgebied. Morgen gaan we op eigen gelegenheid hiken.

Dinsdag 16 augustus 2011

Vanuit Sallatunturri hebben we een route van ongeveer 5 kilometers gelopen langs de skibanen (in de winter)en natuurlijk ook de hiking routes. Onderweg weer een rendier tegengekomen die best wel nieuwsgierig was. Maar April “joeg “ het dier weg. We bofden met het weer, lekker zonnig met een briesje dus ook geen last van de muggen. Terwijl in de rest van Finland het regenachtig is. Morgen vertrekken we zuidwaarts naar het volgende natuurgebied Oulanka Nationaal Park en ons verblijf in Kuusamo net onder de poolcirkel.

Woensdag 17 augustus 2011 (Kuusamo)

Na het ontbijt zijn we via de weg 950 zuidwaarts vertrokken naar Kuusamo. Eerst via Hautajarvi waar de poolcirkel doorheen loopt. Op een gegeven moment zijn wij van de weg gegaan voorbij het dorpje Kayla richting de waterversnelling(Kiutakongas) van de rivier Oulankajoki. Hier in het natuurgebied hebben we een mooie wandeling gemaakt en heel wat foto’s van het stromende water in de rivier.

Donderdag 18 augustus 2011(Kuusamo)

Op zoek naar een zaak met typische Laplandse specialiteiten zijn we naar Ruka gereden. Een populair skigebied. Met de skilift naar de top van de berg alwaar er een sterke wind met een kracht van 9 kn. ons bijna uit de kleren woei. Ook hier weer leuke foto’s gemaakt van de omgeving en van dichtbij van een groep rendieren. Daarna zijn we de berg afgedaald en nog even in het skidorpje van het zonnetje genoten van de rust en een drankje.

Morgen hebben we wederom een lange reis voor de boeg. Dan reizen we af na Kuopio.

Vrijdag 19 augustus 2011(Tahkovuori)

Nou het is geen Kuopio geworden, maar een vakantie en ski-oord Tahkovuori.

We zijn helemaal binnendoor langs de Fins Russische grens gereden door een bosrijk en waterrijk gebied. Zeker geen saaie weg. Veel slingers in de weg en de afwisseling was bijzonder om te zien. Eenmaal op onze plaats van bestemming kregen we wel een “kater”. Het hotel en het ski-oord waren gloednieuw, het hotel was zelfs nog niet af. Van puur natuur naar luxe en weelde hetgeen niet paste in onze mind setting op dat moment. De omgeving was wel prachtig. We zijn maar op tijd gaan slapen om morgen gauw onze verdere reis te vervolgen naar het zuiden.

Zaterdag 20 augustus 2011 (Mikkeli)

Onze volgende stop is Mikkeli. Een Leuk Fins stadje met heel wat leuke terrassen. Onderweg zijn we gestopt in Savonlinna. Waar een burcht uit 1475 staat. Wederom een leuk stadje waar we ook wel een dag langer hadden willen blijven.

Vandaag lekker gegeten op een terras wat niet altijd makkelijk is met de hond erbij. Reizen met een hond beperkt je in heel wat bezigheden zoals museumbezoek en shoppen. Maar brengt je ook naar plaatsen die je normaal niet bezoekt zonder hond. ;-)

Zondag 21augustus 2011 (Helsinki)

Vandaag onze laatste autorit op Finlandse bodem. Vandaag zijn we ook binnendoor naar Helsinki gereden met een tussenstop in Porvoo, de op één na oudste stad van Finland . Een stadje dat bezocht is door beroemdheden van Koninklijke huizen maar ook andere notabelen. Intussen een heel toeristische stad.

Maandag 22 augustus 2011

Tot 14.30u hebben we de tijd om Helsinki onveilig te maken. Vanaf 15.00 uur moeten we inchecken op de harbour voor onze terugreis naar Travemunde. Helsinki is een overzichtelijke stad als je kijkt naar de opzet van de straten. Veel mooie gebouwen uit de neoclassisme. Hier en daar toch nog geshopt. April werd door Arjeh opgetild waardoor ze meekon in de winkels. Nog een terrasje genomen en nog even genoten van de stadse geluiden van Helsinki. Bij het inchecken zagen we dat we met een volle ferry gaan vertrekken. Helaas 2 uur vertraging. In het restaurant was het bomvol.

Dinsdag 23 augustus 2011( Oostzee)

De hele dag was het mooi weer op zee. Na het ontbijt zijn we met leesvoer in een ligstoel op dek 12 gaan zitten tot aan de lunch. Zo lekker was het zonnetje. Ik heb veel gelezen op de boot, wast moet je anders? We kwamen rond 22.50u Finse tijd aan in Travemunde. Wij zijn als laatsten met de auto van het schip gegaan. Tja dat komt door de manier van binnenkomst en parkeerplaats als je incheckt. Onze laatste hotelovernachting voordat we morgen, woensdag 24augustus 2011 huiswaarts keren.

Woensdag 24 augustus 2011( Lubeck)
Na een goede nachtrust en goed ontbijt zijn we huiswaarts gereden. Hiermee is er een eind gekomen aan ons Finland Lapland avontuur. Gelukkig nog geen eind van onze vakantie. Finland, het land van 1.000 meren, is een uitzonderlijke vakantiebestemming voor alle soorten vakanties en alle jaargetijden. Misschien zijn wel nergens ter wereld de tegenstellingen in de natuur zo groot, als in Finland. Ongeveer 65% van het land is bedekt met bos. Volgens de literatuur is Finland dan ook één van de dichtst beboste landen in Europa.